12. 3. 2012 - Pro zdravé kosti je zdravý pohyb

Genetické dispozice a pohlaví jsou nám předem dány. Náš věk plyne a s tím nic neuděláme. Ale faktory, které výrazně ovlivňují kvalitu našeho života, jako tělesná hmotnost, pohyb, výživa, přístup k životu, můžeme měnit a korigovat. Dejme si šanci.

Pohyb je přirozenou součástí našeho života – nebraňme se mu

Pohyb je člověku naprosto přirozený. Už v prenatálním vývoji a v omezeném prostředí matčina těla se hýbeme. Naše první krůčky, často odměněné úsměvem a radostí okolí, jsou dalším důkazem přirozené chuti být mobilní a „nesedět“ na jednom místě. Proč se ale spontánní chuť k pohybu během života z nás postupně ztrácí, proč pohyb vědomě minimalizujeme? Odpověď není těžká. Prostě nás přemůže lenost. Naši vůli porazí pohodlí, vymoženosti současné doby. Technika nám prolézá až do morku kostí a my zneužíváme její nabídky s výmluvami, že nám vlastně pomáhá, šetří nám čas. A k tomu vedeme i naše děti.

Pohyb ovlivňuje naše zdraví komplexně. Pro zdravé kosti je velmi důležitý pravidelný pohyb. S pohybem se zpevňují vnitřní části kostí.  Každá fyzická činnost zaměstnávající naše svaly pomáhá kostem uvolnit více minerálů. Takto se kosti více zahušťují, zlepšují svou strukturu. Je obecně známo, že kosti vystavené zátěži (už i u malých sportovců) jsou mnohem pevnější, hustější. Naše tělo se totiž umí přirozeně bránit před jeho přetížením či deformací, a proto reaguje zpevněním tělesné schránky – kostí. Dítě vedené k pohybu je mnohem odolnější před případnými zlomeninami způsobenými pádem ve srovnání s dětmi, které hýbou hlavně myší počítače. Kvalita naší kostní hmoty se totiž utváří do 20 - 25 let. img00061_400

Ale i po uplynutí čtvrtstoletí našeho věku je pohyb stále důležitý. Nejen pro zdraví našich kostí. Stačí zajít k lékaři a dotazovat se, jak předcházet vysokému krevnímu tlaku, osteoporóze, nekontrolovanému přibývání na váze, depresím a jiným civilizačním nemocem. Jeho odpověď bude s určitostí obsahovat doporučení – vhodné fyzické zatížení.

Pohyb je ale pouze jednou součástí mozaiky potřebné k sestavení našeho celoživotního díla pod názvem „ Kvalitní život“. Další část tvoří nezbytné vitaminy a minerály přijímané především stravou, případně doplňky stravy. Mezi bezesporu pro kosti prospěšné řadíme vápník a vitamin D.

Vápník má několik rolí v našem těle, a proto si tělo jeho hladinu velmi hlídá. Když ho nemá, bere z vlastního zdroje – z kostí. Výsledkem je řidnutí kostí. Během života se potřeba vápníku mění. Jiná je v mládí, v těhotenství, ve stáří. Pro absorpci vápníku jsou nezbytné vitamin D a K, hořčík, mangan, fosfor aj.

Výše jmenovaný vitamin D nás opět vrací k tématu nezbytnosti pohybu. Dietním zdrojem vitamínu D jsou ryby, játra a vaječný žloutek. Ale vitamin D vzniká v těle především působením ultrafialového záření (slunečního záření) na specifické látky uložené v kůži. Zavřeni doma mezi stěnami okrádáme vlastní tělo o tento vitamin.

Pohyb v přírodě, na čerstvém vzduchu je vrozená potřeba či přání našeho těla a je nezbytný v každém věku. Vnímejme své tělo. Splňme mu toto přání, protože pohyb je přirozenou součástí kvalitního života.

 

Autor: Mgr. Svatava Hanzlová